sobota, 9 stycznia 2016

"Obca" Diana Gabaldon

Muszę się przyznać, że biorąc do ręki to opasłe tomisko trochę się przeraziłam, ale i pojawiła się odrobina ciekawości. Jaka historia kryję się pośród tych 700 stron ?  W końcu zdecydowałam się zaryzykować i zabrałam się za czytanie. 

 Jest rok 1945. Claire razem ze swoim mężem Frankiem spędza wakacje w szkockich górach. Podczas zwiedzania okolicy natrafia na kamienny krąg. To pradawne miejsce kultu z pozoru niegroźne, sprowadza na dziewczynę wiele niebezpieczeństw, a wszystko się zaczyna od dotknięcia jednego z kamieni. Claire w jednej chwili z XX wieku przenosi się do XVIII . Czy jest gotowa stawić czoła czekającym ją wyzwaniom?

Czytając powieści historyczne nie raz miałam chęć przenieść się do innej epoki. Spróbować przez jeden dzień życia w średniowieczu lub renesansie, cóż fantazja mnie czasami ponosi. "Obca" sprawiła, że tym razem zamarzyła mi się Szkocja 1743 roku. Diana Gabaldon wprowadziła mnie w świat pełen intryg i knowań, ale i przepełniony niezwykłą dziką przyrodą. Oczywiście samemu byłoby niebezpiecznie wybrać się w szkockie góry, jednakże gdyby taki Jamie Fraser mi towarzyszył , to już zmienia postać rzeczy. Ten chłopak porafi zrobić wrażenie na dziewczynach.  Inteligentny, zabawny, silny, uparty, niezłomny. Czy wspomniałam że jest też przystojny? Jest do kogo wzdychać. Razem z Claire tworzą dobraną parę. Nie jest to duet, typu rycerz ratujący z opresji swoją szarą myszkę, bo bym od razu odłożyła tę powieść. Przecież to już było przewałkowane przez tak wiele książek, że mam już dość. W tym wypadku mamy dwa różniące się od siebie charaktery, ale nie brakuję obojgu temperamentu i porywczości. Uwaga, może dojść do rękoczynów. Razem z Jamiem i Clairie bezsensownie się cieszyłam, lub przewracałam z niecierpliwością kartki. W książce o takiej objętości jest duże prawdopodobieństwo, że natrafimy na momenty zwolnienia akcji, taka mała chwila wytchnienia dla czytelnika,  nie macie się co martwić i tak się dużo dzieje. 

Dzięki " Obcej" zagłębiłam się chodź trochę w historię szkockich klanów ich obyczaje i kulturę. Autorka przedstawia w sposób rzeczywisty ludzi żyjących w tamtym okresie. Starała się uchwycić szczegóły i wprowadzić jak najlepiej w klimat XVIII Szkocji. 

Diana Gabaldon w świetny sposób połączyła elementy powieści historycznej,  przygodowej i romansu. Styl autorki tak mi podpasował, że wydawało mi się, że dopiero zaczełam przygodę w Szkocji ,a tu już czytałam ostanie zdanie. " Jak to już koniec? Ja chęce jeszcze". Wciagnęłam się w ten świat, ze szczyptą magii. 
Przymierzam się teraz serialu "Outlander". który jest adaptacją tej powieści. Oglądaliście?

Tytuł -" Obca", autor- Diana Gabaldon, wydawnictwo -Świat Książki

29 komentarzy:

  1. Serię mam w planach, mam nadzieję, że uda mi się szybko się za nią zabrać.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się bardzo, że Ci się spodobała :)
    Ja ugrzęzłam po drugim tomie i jakoś trudno mi się przełamać i sięgnąć po trzeci, sama nie potrafię stwierdzić czemu tak się stało, tym bardziej, że drugi tom skończył się bardzo interesująco. Chyba zbyt dużo innych książek mnie rozprasza ;)
    Pierwszy sezon serialu oglądałam. Dobrze dobrali aktorów. Aktorka grająca Claire od razu przypadła mi do gustu. Aktor odtwarzający rolę Jamiego trochę mniej - przynajmniej na początku, ale teraz już się do niego przekonałam :)
    Pozdrawiam serdeczne ;)
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyle jest książek, które chce się przeczytać i nie wiadomo za co się zabrać ;) Widziałam zwiastun serialu i czuje się zachęcona.

      Usuń
  3. Och, podziwiam ogromne tomiki Diany Gabaldon w Empiku i zastanawiam się, czy te wszystkie pozytywne opinie na temat jej książek są słuszne. Każdy kolejny tekst zdecydowanie zachęca. Ach, mam nadzieję wkrótce zapoznać się z jej twórczością!

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę ją wszędzie, ale jednak to nie są do końca moje klimaty i mój gatunek. Także nie mówię do końca nie, kto wie...

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka czeka na mojej półce na swoją kolej :) Nie wiem dlaczego, ciągle zwlekam z jej przeczytaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja nie mogę się przekonać do takich "cegiełek", choć zagłębienie się w inne kultury brzmi bardzo zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawiła mnie ta książka lubię czytać takie historie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja podziękuję, gdyż na co dzień wolę powieści osadzone we współczesnych realiach.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam takie książki. Oczywiście z Twojej recenzji wynika, że bym się zakochała w tej powieści :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ależ tomiszcze! Ja lubię czytać takie cegły, a i sama fabuła wydaje się być bardzo interesująca, więc nie wykluczone, że po tytuł sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam całą serię i cieszę się ogromnie, że każdy tom jest taki ogromny :)
    Thievingbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Oooo to książka zdecydowanie dla mnie!

    Pozdrawiam,
    Księgarz Cmentarny

    OdpowiedzUsuń
  13. Pierwszy tom tej serii mam na półce - a raczej TOMISKO, bo grube to jak cholera. Na pewno jak znajdę więcej czasu wolnego to się za niego zabiorę, czyli pewnie dopiero po sesji :P pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny.

    +obserwuję :D

    ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Objętość może przerażać ;p Sesja, niestety znam ten ból, życzę powodzenia, oby wszystkie egzaminy udało się zaliczyć w pierwszym terminie, by był czas na czytanie :)

      Usuń
  14. Nie słyszałam o tej powieści ale twoja recenzja zachęciła mnie. Kto wie? Może kiedyś przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba książka nie dla mnie... Choć nie mówię stanowczeho NIE.

    OdpowiedzUsuń
  16. Lepiej nie mogłaś wstrzelić się z tą recenzją : "Obca" spogląda na mnie z półki, z każdym dniem coraz bardziej ponuro ;) cóż, musi zaczekać na swoją kolej. W 2015 roku kupiłam kilkanaście książek, od których postanowiłam zacząć nowy rok. Chcę.. chcę ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo lubię świat Obcej:) Ten szkocki klimat jest wręcz namacalny, a jeżeli ktoś lubi wątki podróży w czasie tak jak ja, to jest to lektura idealna. Mimo, że jest to grube tomiszcze to czyta się je wyjątkowo szybko, a kartki znikają w okamgnieniu:) Ja jeszcze nie sięgnęłam po następny tom, ale leży już na półce i zamierzam po niego niedługo sięgnąć :) Pozdrawiam!
    Ich perspektywy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie u mnie też są kolejne części, więc i ja mam nadzieję, że nie zawiodę się tą pierwszą :) ale po Waszych recenzjach apetyt rośnie:)

      Usuń
  18. Dużo słyszałam na temat samej książki jak i serialu. Lecz gdy przełączam czasem kanały i wpadam na Outlander to jakoś tak nie jestem zainteresowana oglądaniem serialu nałogowo lub przeczytania książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie, nie widzę tej książki w swoich łapkach ani czytelniczych planach :D zdecydowanie nie moja tematyka...

    OdpowiedzUsuń
  20. Ta seria bardzo ładnie wygląda ;) Uwielbiam książki, których akcja rozgrywa się w XVIII lub XIX wieku. Do tego wątek podróży w czasie - po prostu muszę sięgnąć po tę serię! Mam nadzieje, że wszystkie tomy są tak grube ;)
    Pozdrawiam, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawiedziesz się, wszystkie części są książkowymi cegiełkami ;p

      Usuń
  21. Wow, ponad 700 stron to faktycznie dużo! Ale z tego co czytam chyba było warto :)
    Może też się za nią wezmę? Hmm.. w końcu niedługo ferie.
    http://tuniemanicciekawego.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że było warto. Ferie to świetny czas na czytanie książek :)

      Usuń
  22. Mam za sobą już trzy tomy, mam nadzieję, że następne będą równie zaskakujące :)
    Pozdrawiam Juta

    OdpowiedzUsuń
  23. Ta książka czeka na półce na swoją kolej :)
    Mnie niesamowicie podoba się to jak wydane są książki w tej serii <3
    Pozdrawiam, Maw-reads

    OdpowiedzUsuń